ඔබට අධික ලෙස නිදිමත දැනෙනවාද?

Excessive sleepiness is a common symptom of many disorders.

අධික නිදිමත යනු කුමක්ද?

අධික නිදිමත බොහෝ ආබාධවල පොදු රෝග ලක්ෂණයකි. එය සාමාන්‍යයෙන් දිවා කාලයේදී සිදු වේ, එබැවින් එය අධික දිවා කාලයේ නිදිබර ගතිය ලෙසද හැඳින්වේ. මෙයට තවත් නමක් වන්නේ හයිපර්සොම්නියාවයි.
දිවා කාලයේ අධික ලෙස නිදිමත වීම සාමාන්‍යයෙන් සිදුවන්නේ වැඩිහිටි පුද්ගලයින්, නව යොවුන් වියේ සහ වැඩ මුරවල වැඩ කරන පුද්ගලයින් තුළ ය. ඔබ අධික නිදිමත රෝග ලක්ෂණ අත්විඳින්නේ නම්, ඔබට ප්‍රමාණවත් නින්දක් නොලැබෙන බව ඔබේ ශරීරය පවසන ආකාරය විය හැකිය.

අධික ලෙස දිවා කාලයේ නිදිමත ඇති පුද්ගලයින් බොහෝ විට දිවා කාලයේ අවදියෙන් සිටීමට හෝ අවදියෙන් සිටීමට අරගල කරයි. ඔවුන් නිදා ගැනීමට දැඩි ආශාවක් අත්විඳින අතර ඔවුන් එසේ නොකළහොත් ඔවුන්ට නිසි ලෙස ක්රියා කිරීමට නොහැකි වනු ඇත.

වරින් වර මෙය අත්විඳීම සාමාන්‍ය දෙයක් වන අතර සාමාන්‍යයෙන් කරදර වීමට කිසිවක් නැත; කෙසේ වෙතත්, ඔබ එය නිතර නිතර සහ දීර්ඝ කාලයක් තිස්සේ අත්විඳින්නේ නම්,  ඔබට සායනිකව සැලකිය යුතු අධික දිවා කාලයේ නිදිමත ඇති විය හැක.

අධික නිදිමත රෝග ලක්ෂණ

අධික දිවා කාලයේ නිදිමත සමහර විට තෙහෙට්ටුව හෝ තෙහෙට්ටුව  ඇති විය  හැකිය. නොසන්සුන් හෝ රාත්‍රියකට පසු දින නිදිමත දැනීම අසාමාන්‍ය දෙයක් නොවේ. කෙසේ වෙතත්, මෙය අඛණ්ඩව දින කිහිපයක් සිදු වීම අසාමාන්යය. මෙම රෝග ලක්ෂණ කිසිවක් ඔබ හුරුපුරුදු නම්, ඒවා අධික දිවා කාලයේ නිදිමතෙහි කොටසක් විය හැකිය.

දවස පුරාම කෝපයක් දැනේ                                               
අවධානය යොමු කිරීමට අපහසු වීම
සමහර දේවල් මතක තියාගන්න අමාරුයි
අලුත් දේවල් ඉගෙන ගන්න අමාරුයි
මන්දගාමී reflexes තිබීම
උදෑසන අවදි වීමට අපහසු වීම
ආහාර රුචිය නැති වීම
තෙහෙට්ටුව
දිනකට පැය දහයකට වඩා නිදා ගැනීම
හිසරදය

දවස තුළ වඩාත් අවදියෙන් සිටින්නේ කෙසේද?

අධික නින්දේ සංකූලතා
අධික නිදිමත ඔබේ එදිනෙදා ජීවිතයේ ගුණාත්මක භාවයට දුරදිග යන බලපෑම් ඇති කරයි. එය ඔබේ ජීවන තත්ත්වය සැලකිය යුතු ලෙස අඩු කරයි, ඔබේ අධ්‍යයන හා වැඩ කාර්ය සාධනයට බලපාන අතර ඔබේ සමාජ ජීවිතය කඩාකප්පල් කරයි.

අධ්‍යයනවලින් පෙනී යන්නේ අධික ලෙස නිදිමත ඇති දරුවන්ට සංවර්ධන ගැටලු ඇති විය හැකි බවයි. වැඩිහිටියන් තුළ, එය සංජානන පරිහානිය සහ මතක ශක්තිය අඩුවීමේ අවදානම වැඩි කරයි
අධික නිදිමත රෝග විනිශ්චය
අධික නිදිබර ගතිය පිළිබඳ වඩාත් කැපී පෙනෙන ලකුණ වන්නේ දිවා කාලයේදී නිදිමත, තෙහෙට්ටුව සහ මන්දගාමී බව දැනීමයි. ඔබේ වෛද්‍යවරයාට ඔබට අධික දිවා කාලයේ නිදිමත ඇති බව තීරණය කිරීමට මිස වෙනත් තත්වයක් හෝ ගැටලුවක් නොවන බව තීරණය කිරීම සඳහා, ඔවුන් ඔබේ රෝග ලක්ෂණ වඩා හොඳින් සංලක්ෂිත කිරීමට ඇගයීම් සහ පරීක්ෂණ මාලාවක් හරහා ඔබව රැගෙන යා හැක.

නිදි පරීක්ෂණ

Epworth Sleepiness Scale සහ Stanford Sleepiness Scale යන දෙකම ඔබගේ රෝග ලක්ෂණ අධික දිවා කාලයේ නිදිමත ගතිය හෝ වෙනත් යමක් පිළිබිඹු කළ හැකිද යන්න තීරණය කිරීම සඳහා පරීක්ෂණ පරීක්ෂණ ලෙස භාවිතා කරන ප්‍රශ්නාවලි වේ. Epworth Sleepiness Scale සමඟින්, ඔබට ලකුණු 10.5 ට වඩා වැඩි නම් ඔබට අධික දිවා කාලයේ නිදිමත ඇති විය හැක.

ඔබේ වෛද්‍යවරයා ඔබේ වෛද්‍ය ඉතිහාසය සහ ඔබ ගන්නා ඕනෑම ඖෂධයක් පිළිබඳ විස්තර විමසා ඔබ පිළිබඳ භෞතික ඇගයීමක් සිදු කරනු ඇත.

අධික නිදිමත ඇතිවීමට හේතු

අධික නිදිමත ඇතිවීමට තනි හේතුවක් නොමැත. බොහෝ අවස්ථාවලදී, එය වෙනත් නින්ද ආබාධ සමඟ සම්බන්ධ වේ. මෙම තත්වයට ප්‍රධානතම හේතුව වන්නේ නින්ද නොයාම වැනි තත්වයන් ඇති පුද්ගලයින් බොහෝ විට අත්විඳින නින්ද නොයාමයි.

කෙසේ වෙතත්, අධික නිදිමත ඇති වන්නේ නින්දේ ආබාධ ඇති පුද්ගලයින්ට පමණක් නොවේ. ඔබේ නින්දේ රටාවට ඇතිවන වෙනත් බාධාවන් නිසා අධික දිවා කාලයේ නිදිමත ඇති විය හැක.

ඔබ ප්‍රමාද වී අවදි වී රාත්‍රියට පැය කිහිපයක් පමණක් නිදා ගන්නේ නම්, පසුදා ඔබට උදාසීන බවක්, නිදිමතක් සහ වෙහෙසක් දැනිය හැකිය, අධික නිදිමතේ සියලුම සලකුණු.

බොහෝ දෙනෙකුට, ප්‍රමාණවත් නින්දක් ලබා ගැනීමෙන් සහ ඔබේ නින්ද කාලසටහන සකස් කිරීමෙන් මෙය නිවැරදි කළ හැකිය.

වෙනත් අවස්ථාවල දී, වෛද්යමය මැදිහත් වීමක් අවශ්ය විය හැකිය. අධික නිදිමත ඇතිවීමට බලපාන වෙනත් හේතු අතර ඇතැම් ඖෂධවල අතුරු ආබාධ සහ මානසික අවපීඩනය සහ ද්‍රව්‍ය භාවිතය වැනි මානසික සෞඛ්‍ය තත්වයන් ඇතුළත් වේ. ප්‍රති-හිස්ටමින්, ප්‍රති-සයිකෝටික්, ප්‍රතිදේහජනක, බෙන්සෝඩියසපයින් සහ ප්‍රති-විෂාදනාශක යන සියල්ලම අධික දිවා කාලයේ නිදිමත ඇතිවීමට සම්බන්ධ වී ඇත.

නින්දේ ආබාධ

අධික දිවා කාලයේ නිදිමත වීම සාමාන්‍යයෙන් බාධාකාරී නින්දේ ඇප්නියාවට සම්බන්ධ වේ. Obstructive sleep apnea යනු පුද්ගලයෙකු නිදා සිටියදී අසාමාන්‍ය ලෙස හුස්ම ගැනීමට හේතු වන තත්වයකි. මෙය, ඔවුන්ගේ නින්දේ ගුණාත්මක භාවය කඩාකප්පල් කර අඩු කරන අතර දිවා කාලයේ නිදිමත ඇති විය හැක.

අධික ලෙස දිවා කාලයේ නිදිමත ඇති කළ හැකි අනෙකුත් නින්ද ආබාධ අතරට නින්ද නොයාමේ ආබාධ, අධි නිදිමත ආබාධ, නින්ද ආශ්‍රිත චලන ආබාධ, narcolepsy, parasomnias සහ circadian rhythm sleep-wake disorders ඇතුළත් වේ.

අධික නිදිමත සඳහා ප්‍රතිකාර

බොහෝ අවස්ථාවන්හීදී, අධික නිදිමත යනු යටින් පවතින තත්වයක ලකුණකි. මෙම තත්ත්වය ආමන්ත්‍රණය කිරීම සාමාන්‍යයෙන් අධික දිවා කාලයේ නිදිබර ගතිය විසඳීමට යතුරයි. එය ඔබේ ඖෂධ නිසා ඇති වූවක් බව ඔබේ වෛද්‍යවරයා තීරණය කරන්නේ නම්, ඔබ විකල්පයක් වෙත මාරු විය හැකිය, නැතහොත් ඔබේ මාත්‍රාව සකස් කර ගත හැක.

උත්තේජක
ඔබේ රෝග ලක්ෂණ සඳහා උපකාර කිරීමට ඖෂධ අවශ්‍ය බව ඔබේ වෛද්‍යවරයා තීරණය කරන්නේ නම්, ඔවුන් බොහෝ විට Provigil (modafinil) වැනි ඖෂධයක් නිර්දේශ කරනු ඇත.



අධික නිදිමත සමඟ කටයුතු කිරීම

අධික දිවා කාලයේ නිදිමත නිසා ඔබේ දෛනික ක්‍රියාකාරිත්වය විවිධ මට්ටම්වලට දැඩි ලෙස කඩාකප්පල් කළ හැකිය. ඔබේ නිදිබර ගතිය සඳහා හේතු සහ ප්‍රතිකාර සැලැස්මක් සොයා ගැනීමට ඔබ ඔබේ වෛද්‍යවරයා සමඟ කටයුතු කරන විට, එම තත්ත්වය සමඟ ජීවත් වීම වඩාත් කළමනාකරණය කර ගැනීම සඳහා ඔබට විශේෂිත ක්‍රමවේද භාවිතා කළ හැකිය.

අධික නිදිමත සමඟ කටයුතු කිරීම සඳහා හොඳ උපදෙස් කිහිපයක් ඇතුළත් වේ:
ප්‍රමාණවත් නින්දක් ලබා ගන්න: ප්‍රශස්ත ලෙස ක්‍රියා කිරීමට, සාමාන්‍ය වැඩිහිටියෙකුට සෑම රාත්‍රියකම පැය හතත් නවයත් අතර නින්දක් අවශ්‍ය විය හැකිය. ඔබ නිතිපතා මෙයට වඩා අඩුවෙන් ලබා ගන්නේ නම්, එය දිවා කාලයේ නිදිමත ඇති විය හැක.
නින්ද කාලසටහනක් තබා ගන්න: දිනපතා එකම වේලාවක නින්දට යාම සහ අවදි වීම ඔබේ නින්ද-අවදි චක්‍රය ඉගෙන ගැනීමට ඔබේ ශරීරයට උපකාරී වේ.

ඔබ නිදා ගැනීමට පෙර නිල් ආලෝකයක් නැත: ඔබේ නින්දේ ගුණාත්මක භාවය කඩාකප්පල් වූ විට, මෙය දිවා කාලයේ නිදිමත ඇති විය හැක. මෙය වළක්වා ගත හැකි එක් ක්‍රමයක් නම් නින්දට යාමට මිනිත්තු 30කට පෙර සියලුම නිල් ආලෝකය විහිදුවන උපාංග වළක්වා ගැනීමයි.

රාත්‍රියේදී කැෆේන් නැත: කැෆේන් යනු ඔබව පැය ගණනක් රඳවා තබා ගත හැකි උත්තේජකයකි. ඔබ නින්දට යාමට පෙර පැය තුනක් හෝ පහක්වත් කැෆේන් සහිත බීම පානය කිරීමෙන් වැළකී සිටිය යුතුය.

උදේට යන්න: ඔබ අවදි වූ විට, ඔබට හිරු එළිය ලබා ගැනීමට හැකි නම් පිටතට යන්න, නැතහොත් ඔබේ ශරීරය දවස ගත කිරීමට චලනය කිරීමට ඉක්මන් දිගු කරන්න.

චිකිත්සකයෙකුගෙන් අසන්න: වඩා හොඳින් නිදා ගැනීමට සහ අඩු ආතතියක් දැනීමට මට කුමක් කළ හැකිද?

ඉඳහිට දිවා කාලයේ ටිකක් නිදිමත දැනීම අසාමාන්ය දෙයක් නොවේ. ඔබ ප්‍රමාද වී රාත්‍රියක් ගත කළේ නම් හෝ හොඳින් නිදාගත්තේ නම්, ඔබ රැකියාවේදී හෝ පාසැලේදී කිහිප වතාවකට වඩා වැඩි වාර ගණනක් ඇඹරීමට ඉඩ ඇත. හොඳ රාත්‍රී නින්දක් මෙය විසඳිය යුතුය. කෙසේ වෙතත්, ඔබ බොහෝ විට දිවා කාලයේ නිදිමත නම්, එය නිවැරදි කිරීමට ඔබ කුමන ක්‍රියාමාර්ග ගත්තද, ඔබේ දෛනික ක්‍රියාකාරිත්වයට බාධා කළත්, ඔබ ඒ ගැන ඔබේ වෛද්‍යවරයා සමඟ කතා කළ යුතුය. ඔවුන් ඔබේ නිදිමත ඇතිවීමට මූලික හේතුව තීරණය කිරීම සඳහා ඇගයීමක් සහ විභව පරීක්ෂණ පවත්වයි.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *